ENERGIBALANS

Något som tar lite energi för andra kan vara extremt energikrävande för ett barn med ADHD. Det kan till exempel handla om att ett rum är fyllt med sinnesintryck som gör det svårt att koncentrera sig, vilket ett barn utan ADHD kanske inte ens tänker på. Därför behöver man lära barn att förstå och planera efter sin energi. Detta är ett väldigt viktigt verktyg, då energibalansen är grunden i att klara av vardagen.

En del lärare tycker att deras elev med ADHD fungerar bra i skolan, medan föräldrarna beskriver att samma barn kommer hem helt slutkörd. Och vice versa. Det talar för att man behöver titta på helheten i energibalansen. Här hittar du två verktyg som kan användas för att förstå hur energibalans fungerar.

Energibägaren

Ibland kan det verka som att ett barn får ett utbrott på grund av att hen blir ombedd att hänga upp sin jacka. Men det som skiljer barn med ADHD från andra är energiåtgången i vardagssituationer. Jackan är med andra ord bara scenariot som får bägaren att rinna över.

Här kan du printa ut en illustration av en energibägare. Den visar energiåtgången som vi inte annars ser – närmare bestämt den energin som redan förbrukats till dagens alla krav och måsten. Energibägaren kan användas när ADHD ska förklaras, till exempel för föräldrar, klasskompisar eller andra lärare.

Energibägare

Energikartläggning

Genom att kartlägga vad som tar och vad som ger energi för en elev kan man motverka att bägaren rinner över. Det hjälper också barnet att själv fundera kring sin energi, så att ni kan börja diskutera lösningar. Åtgärderna till exempel kan vara kravlösa pauser, dela upp uppgifter i delmoment eller använda ett personligt schema.

Så används kartläggningen
Använd bilder eller ord på det barnet brukar göra om dagarna om hen har svårt att komma på egna exempel. Ni kan också utgå från skolschemat och kartlägga varje lektion. Om en viss lektion tar extra mycket energi kan den behöva brytas ner i olika moment som kartläggs separat. Det här verktyget kan användas både i skolan och i hemmet – printa ut och ge en mall till barnets vårdnadshavare vid behov.

Energikartläggning