Vi har alla bra och dåliga dagar. Det kan bero på faktorer som att vi har sovit dåligt, är stressade eller varit oroliga över någonting. Som du vet kan dagsformen påverka elever på olika sätt och för barn med ADHD kan den vara avgörande för vad som kommer fungera – och inte fungera – under dagen.
Med verktygsskalor kan dina elever få hjälp att sätta ord på hur saker känns. Här hittar du tre olika skalor med lite olika användningsområden.
Färgskalan används för att göra det lite diffusa ordet energi mer konkret. Hur mycket orkar eleven idag?
Det känns lätt i kroppen – är enklare att lyssna och att koncentrera sig.
Det går att få saker gjort – men det kommer behövas en del ansträngning.
Orken är helt slut – känns svårt att göra något eller jobbigt att hantera känslor.
Lär eleven att kommunicera med färgkoderna:
”Idag är en röd dag, kan du hjälpa mig?”
”Nu känns det gult, jag behöver vila lite innan det blir rött”
Färgskalan används för att ta reda på hur starkt något känns, barnets dagsform eller uppfattning om hur svårt eller lätt något var. Det kan också användas före och efter en uppgift.
Bildskalan passar barn som har enklare för att använda sig av bilder. Även den kan användas för att sätta ord på känslor, mående och dagsform.
Här kan du anmäla dig för att ta del av det senaste inom ADHD i skolan. Genom att anmäla dig får du tillgång till relevant och kostnadsfri information.