Scheman

Förutsägbarhet och trygghet i skolan är två viktiga aspekter för alla barn, men är extra värdefullt för elever som har ADHD. Men det kan vara lättare sagt än gjort att uppnå. En bra start är att introducera ett personligt schema för varje dag. För ett barn med ADHD kan de annars ansträngande övergångarna kännas lättare genom att veta i förväg vad som ska hända. Det gör det också enklare att förbereda sig inför lektioner eller aktiviteter som kräver mer koncentration.

Personligt dagsschema

Här hittar du mallar för personliga dagsscheman som kan anpassas efter varje elevs behov. Välj den mall som fungerar bäst för din elev – ett schema med bara bilder eller ett som även visar klockan? Alla mallarna är flexibla och kan användas på olika sätt. Till exempel går det lika bra att fylla i fälten med ord eller egenritade bilder.

Personligt dagsschema

Tips!

Många skolor använder en vedertagen färgkodning där måndag är grön, tisdag är blå, onsdag är vit, torsdag är brun och fredag är gul. Skriv ut schemat på färgat papper om du vill separera de olika dagarna.

Klasschema

Här hittar du också ett gemensamt schema för hela klassen, där du kan lägga in både text och bild för allt övergripande som ska hända under veckan. Skriv gärna ut det på ett A3-papper, laminera och sätt upp i klassrummet.

• I vår bildbank hittar du motiv som kan printas, klippas ut och lamineras. Fler bildstöd hittas på till exempel pictogram.se, bildstod.se eller papunet.net.
  • Om du använder bildstöd: fäst kardborreband eller häftmassa på både schemat och bilderna, så att de enkelt kan bytas ut.
Klasschema