ADHD är en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning som påverkar olika delar av hjärnan. De fyra bokstäverna är en förkortning av engelskans Attention Deficit Hyperactivity Disorder, vilket kan översättas till aktivitets- och uppmärksamhetsstörning.
Många barn som lever med ADHD känner en överväldigande rastlöshet inombords. I skolan kan det märkas genom att en elev har svårt att koncentrera sig på undervisningen eller att sitta still vid skolbänken. Barn med ADHD kan också känna ett stort behov av att ge efter för sina impulser. Dessutom är dyslexi eller andra inlärningssvårigheter vanligt vid ADHD.
Alla elever mår bra av en tydlig och förutsägbar skolmiljö. Men för en elev med en neuropsykiatrisk funktionsvariation är det en nödvändighet. Enligt en undersökning från Socialstyrelsen 2020 hade ungefär 4,5 % av alla flickor och 9 % av alla pojkar mellan 10–17 år i Sverige en ADHD-diagnos.1 Det betyder att i ett klassrum med 20 elever, kan det finnas åtminstone ett barn som har en ADHD-diagnos.
Referenser:
Kombinerad form av ADHD är vanligast och innebär stora uppmärksamhetsproblem och att man är mycket överaktiv och impulsiv.
Huvudsakligen ouppmärksam form av ADHD (ADD) innebär också stora uppmärksamhetsproblem, men inga eller få symtom på överaktivitet och impulsivitet.
Huvudsakligen hyperaktiv-impulsiv form av ADHD gör ofta att man är överaktiv och impulsiv, men har inga eller få symtom på uppmärksamhetsproblem. Denna form är vanligast hos yngre förskolebarn.
För att ställa en ADHD-diagnos behöver vissa symtom stämma in på personen. Svårigheterna ska ha börjat före 12 års ålder och ha pågått under en längre tid. Symtomen ska ge problem i vardagen och märkas i minst två miljöer, till exempel i både hemmet och skolan. Andra orsaker ska också ha uteslutits innan diagnosen ställs.
När det pratas om ADHD i skolan föreställer sig många en rastlös elev, som har svårt att sitta still och som tar stor plats i klassrummet. Uppmärksamheten riktas sällan till den tystlåtna eleven, som tittar ut genom fönstret och har svårt att hänga med på lektionerna trots stora ansträngningar.
Det beror på en vanlig missuppfattning om att alla som har ADHD är hyperaktiva. Det är inte hela sanningen. Det finns olika former av ADHD, varav en är: ADHD huvudsakligen ouppmärksam form (även kallad ADD). Symtomen för ADD är inte lika tydliga för omgivningen, vilket gör diagnosen lätt att missa.
Vanliga tecken hos barn med ADD:
Här kan du anmäla dig för att ta del av det senaste inom ADHD i skolan. Genom att anmäla dig får du tillgång till relevant och kostnadsfri information.