ADHD HOS FLICKOR

flickaADHD delas in i tre olika former. Unga flickor med ADHD har oftare formen ADHD huvudsakligen ouppmärksam form, även kallad ADD. Svårigheterna blir ofta märkbara högre upp i åldrarna, när kraven på inlärning och självständigt arbete i skolan ökar. Det kan leda till att flickor med ADHD får högre frånvaro, inte når uppsatta mål och att de inlärningsmässiga svårigheterna särskiljer dem från flickor utan ADHD.1

chatFör ett barn är det sociala samspelet en central del av skolan. Hur det fungerar med kompisar och klasskamrater påverkar hela dagen – under lektioner, i korridoren, på rasten och i matsalen. Många elever med ADHD har ofta svårt för det sociala samspelet. För flickor med ADHD är det extra utmanande.1 De har generellt färre kompisar, har svårare att fördjupa relationer och behålla vänner, hamnar oftare i konflikter och blir mobbade i större utsträckning än flickor utan ADHD.2

Skolpersonal spelar en viktig roll i att uppmärksamma tecken på ADHD. Generellt sett påpekar lärare pojkars behov av utredning vid misstänkt ADHD oftare än flickors – troligtvis för att de vanligtvis är mer krävande i klassrummet och störande för undervisningen.1 Det kan också vara en del av förklaringen till att färre flickor remitteras för utredning. Det är viktigt att agera på tidiga tecken på svårigheter med uppmärksamhet, hyperaktivitet och impulsivitet. Med tidiga insatser minskar risken för eskalerande och långvariga problem samt att annan samsjuklighet uppstår.

Referenser:

1. Kopp S. Adhd hos flickor, en sammanställning av kunskapsutvecklingen under åren 2000–2010. Senast uppdaterad: 2021/12.
  2. Blachman DR, Hinshaw SP. Patterns of friendship among girls with and without attention-deficit/hyperactivity disorder. Journal of abnormal child psychology. 2002;30(6):625–40.
Vad är ADD?

Läs mer om ADHD huvudsakligen ouppmärksam form, även kallad ADD.

Här hittar du många hjälpmedel som kan underlätta skoldagen.