Hoppa till huvudinnehåll

ADHD I SKOLAN

Skolan har ofta en stor påvekan för hur livet för en ung person formas. Miljön i skolan kan vara utmanande för ett barn med ADHD eller annan neuropsykiatrisk funktionsvariation. Vissa har svårt att sitta stilla och lyssna, andra att få relationerna till klasskompisarna att fungera.

Många elever med hög skolfrånvaro har en NPF-diagnos.

Ju fler som förstår ADHD, desto bättre. I skolan är hög kunskap om ADHD särskilt viktigt. Dels upptäcks symtomen ofta i skolmiljön, eftersom lärare och skolpersonal kan se saker som kanske missas eller inte syns hemma. Dessutom syftar utbildningen i skolan till att främja alla elevers utveckling och lärande, oavsett diagnos eller inte.

Alla barn ska kunna utvecklas så långt som möjligt enligt utbildningsmålen – och om det inte fungerar är det skolans ansvar att utreda elevers behov och vidta åtgärder. Det arbetet utgår från tre steg:

• ledning och stimulans.
  • extra anpassningar inom ramen för ordinarie undervisning.
  • särskilt stöd.

ADHD påverkar barn på olika sätt. Därför fungerar inte heller samma anpassningar i undervisningen för alla elever med ADHD. Det kan dock vara utmanande att implementera individuella anpassningar i dagens skolmiljö, som till stor del kantas av ansträngda scheman och klasser med många elever.

Den här sajten har tagits fram för att du som är lärare, skolsköterska, specialpedagog eller annan skolpersonal snabbt och lätt ska kunna hitta material som kan underlätta skoldagen för dina elever. Våra verktyg är kostnadsfria och kan laddas ner, printas ut och användas i klassrummet.

Verktyg

Här hittar du många hjälpmedel som kan underlätta skoldagen.

Utforska

Hjälp dina elever att träna på tidshantering, organisering, kommunikation med mera. Varje hjälpmedel är gratis och redo att laddas ner, printas ut och användas i klassrummet.

Bildstöd

Bilder kan göra uppgifter, instruktioner eller scheman enklare att förstå.

ADHD

ADHD står för Attention Deficit Hyperactivity Disorder och är en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning.

Håll dig uppdaterad

Här kan du anmäla dig för att ta del av det senaste inom ADHD i skolan. Genom att anmäla dig får du tillgång till relevant och kostnadsfri information.

Nyhetsbrev