Hoppa till huvudinnehåll

Verktyg

Checklistor

ADHD kan se väldigt olika ut. Att ha svårt för att följa instruktioner, koncentrera sig och sitta stilla är några av många sätt som diagnosen kan visa sig på. Det säger sig självt att detta kan få konsekvenser under skoldagen – men faktum är att de åtgärder som kan göras för barn med ADHD i många fall kan tillämpas på hela klassen.
Läs mer >

Checklistor

 


 

Energiskalor

Vi har alla bra och dåliga dagar. Det kan bero på faktorer som att vi har sovit dåligt, är stressade eller varit oroliga över någonting. Som du vet kan dagsformen påverka elever på olika sätt och för barn med ADHD kan den vara avgörande för vad som kommer fungera – och inte fungera – under dagen. 
Läs mer >

Färgskala

 


 

Energibalans

Något som tar lite energi för andra kan vara extremt energikrävande för ett barn med ADHD. Det kan till exempel handla om att ett rum är fyllt med sinnesintryck som gör det svårt att koncentrera sig, vilket ett barn utan ADHD kanske inte ens tänker på. Därför behöver man lära barn att förstå och planera efter sin energi. Detta är ett väldigt viktigt verktyg, då energibalansen är grunden i att klara av vardagen.  
Läs mer >

Energibägare

 


 

Hantera tid

Alla behöver hjälp för att lära sig förstå och hantera tiden. Men den som lever med ADHD kan ha ännu svårare för att få en känsla för den, vilket kan hindra en från att bygga upp erfarenheter. Erfarenheter som är nödvändiga för att lära sig att planera tiden. Det kan därför vara viktigt att ta fram ytterligare stöd. Ett verktyg för det är en lektionsplanering med tidsangivelse, som syftar till att synliggöra tiden för dina elever. 
Läs mer >

Hantera tid

 


 

Packa väskan

I skolan ökar kraven på att lära sig att planera och organisera. Det är en viktig färdighet som kommer att behövas till vuxenlivet. Det kan handla om att lära sig vad som ska tas med till skolan, tas hem från skolan och information som behöver ges till vårdnadshavare. 
Läs mer >

Packlistor

 


 

Scheman

Förutsägbarhet och trygghet i skolan är två viktiga aspekter för alla barn, men är extra värdefullt för elever som har ADHD. Men det kan vara lättare sagt än gjort att uppnå. En bra start är att introducera ett personligt schema för varje dag. För ett barn med ADHD kan de annars ansträngande övergångarna kännas lättare genom att veta i förväg vad som ska hända. Det gör det också enklare att förbereda sig inför lektioner eller aktiviteter som kräver mer koncentration. 
Läs mer >

Personligt schema

 


 

Socialt samspel

Hur vi samspelar med andra är något vi lär oss av erfarenheter. Många lär sig detta intuitivt, medan andra behöver mer tydlighet. Mycket av det sociala samspelet är outtalat och lämnar gott om utrymme för egna tolkningar. För somliga barn kan det lätt leda till missförstånd. Det riskerar också att leda till konflikter och utanförskap som egentligen inte hade behövt hända. 
Läs mer >

Socialt samspel

 


 

Bildstöd

Bildstöd kan göra uppgifter, instruktioner eller scheman enklare att förstå. Våra bilder kan till exempel användas för att ersätta text i ett schema eller förtydliga vad som ska packas ner i gympapåsen. Här hittar du bildark som kan printas, lamineras och klippas ut. Om bilderna ska sättas upp kan du fästa en bit kardborreband på både bilden och pappret. Skriv ut och prova dig fram – och kom ihåg att bildsystemet både kan användas enskilt och i hela gruppen. 
Läs mer >

Bildstöd

 


 


 

Håll dig uppdaterad

Här kan du anmäla dig för att ta del av det senaste inom ADHD i skolan. Genom att anmäla dig får du tillgång till relevant och kostnadsfri information.

Nyhetsbrev