Hoppa till huvudinnehåll
barnbarn-och-mormor

Hur påverkar hormoner flickor och kvinnor med ADHD?

Det finns flera förklaringar till att ADHD kan te sig olika hos pojkar och flickor. Skillnader i sociala förutsättningar kan vara en del av förklaringen. En annan är biologisk och handlar om hormoner.1

Efter puberteten följer mäns hormoner en rak och jämn kurva. Hos kvinnor varierar däremot hormonnivåerna under livets olika faser. Svängningarna börjar redan i prepuberteten och fortsätter under puberteten. Senare kan både PMS och PMDS påverka, liksom eventuella graviditeter och klimakteriet. Först efter klimakteriet är hormonerna stabila och förutsägbara igen.1hormoner

Hormonernas variation påverkar kognitiva funktioner som redan är påverkade av ADHD. Det gör att män och kvinnor hanterar och reagerar olika på grundsymtomen. Det förklarar också varför flickors och kvinnors förmåga att hantera sina symtom förändras genom livet.1


Till exempel upplever en del kvinnor med ADHD ökade symtom under den premenstruella fasen (PMS). Omkring 20–30 % av kvinnor i fertil ålder beräknas ha fysiska och psykiska PMS-besvär. Bland dem har mellan 3–8 % stora PMS-problem med svåra svängningar i sinnesstämning och beteendesymtom. Vid omfattande symtom som blir funktionsnedsättande benämns tillståndet som premenstruell dysforisk sjukdom (PMDS). Kombinationen av ADHD och PMS eller PMDS kan troligen försvåra aktuella symtom.2

De varierande hormonnivåerna har inte bara betydelse för ADHD-symtomen. Även eventuella behandlingsstrategier kan påverkas. Resultat från kliniska studier på kvinnor med ADHD som behandlades med läkemedel har visat att behandlingseffekten ökade eller minskade beroende på i vilken fas av menstruationscykeln kvinnan befann sig i.2

Hur hormoner påverkar ADHD kan visa sig under en skoldag. Det kan bland annat påverka koncentrationsförmågan eller hur en elev mår och beter sig. Ju högre kunskap som finns om ADHD i skolan, desto bättre. På så sätt kan stöd och bemötande lättare anpassas efter elevens behov. Vill du ta del av hjälpmedel som kan underlätta skoldagen för dina elever?
Utforska våra nedladdningsbara verktyg här.


Referenser:

  1. Hjemdahl P, Nilsson T. Kvinnor och ADHD. Producerad på uppdrag av Takeda. 2019.
  2. Kopp S. Adhd hos flickor, en sammanställning av kunskapsutvecklingen under åren 2000–2010. 

Senast uppdaterad: 2021/12.

Tillbaka